Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی گفت: هرچه مجالس امام حسین(ع) تشریفاتی‌تر و پر زرق و برق تر برگزار شود از ماهیت و یکرنگی آن کاسته می‌شود.

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: با اینکه روضه و روضه خوانی از دیرباز درتاریخ ایران وایرانیان ذکر شده است ، اما منابع مستند تاریخی، پیدایش جلسات روضه خوانی در ایران را به زمان صفویان نسبت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید ریشه نامگذاری نوحه خوانی برای ائمه و اینکه مجالس ذکر مصیبت برای ائمه، «روضه» نامیده شده هم  این باشد که آن زمان نوحه خوانان، از روی کتاب «روضه الشهدا» نوشته ملاحسین کاشفی سبزواری مصایب ائمه را نقل می‌کردند و احتمالا رفته رفته، مجالس ذکر مصیبت را «روضه» نامیدند.

این کتاب که کمی قبل‌تر از روی کار آمدن صفویان به زبان فارسی نوشته شد، حاوی مطالبی درباره اتفاقاتی که در کربلا رخ داد و مصایبی بود که بر اهل بیت وارد آمده است .بنابراین  کسانی که از روی این کتاب برای مردم می‌خواندند «روضه خوان» نامیده شدند.

بعدها در زمان قاجار نیز این روضه خوانی‌ها ادامه پیدا کرد و تعزیه و پرده خوانی نیز به وجود آمد و تمام این‌ها دست به دست هم دادند تا مجالس روضه رونق بگیرند و سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شود.

از همان ابتدا اما مجلس روضه خوانی همیشه ساده و صمیمی و با پذیرایی با یک استکان چای برگزار میشده است، دعا یا سوره‌ای از قرآن و یا زیارت عاشورا را نوبتی یا دسته جمعی می‌خواندند و منتظر می‌شدند تا روضه خوان بیاید و برنامه روضه خوانی ادامه پیدا کند. اما اکنون دراین مجالس چه می‌گذرد؟

در این چند سال اخیر بعضی افراد این روضه‌ها را با چنان تجملاتی برگزار میکنند که برغم برگزاری مجالس روضه زمانی که  بضاعت مالیشان مناسب نیست ، خجالت میکشند مراسمشان را برگزار کنند چون از پس مخارج آنچنانیش بر نمی‌آیند. اما آیا این گونه مجالس به این همه تجملات نیاز دارد؟ این همه تجملات چه میزان برای مجالسی روضه خوانی آفت محسوب میشود؟ اینها سئوالاتی است که در گفتگو با صاحبان اندیشه مطرح کرده ایم.

حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی با اشاره به اینکه هر چیزی را آفتی است و آفت این گونه مجالس هم گاهی وجود برخی افراد بیسواد در نقل احادیث و وقایع کربلا است گفت: در روایات به صراحت به این نکته اشاره شده است که هر چیزی آفتی دارد و مطمئنا این گونه مجالس هم به دور از آسیب نیست و شاید بشود از وجود برخی افراد و روضه خوانانی که ممکن است به هر شکل سواد حوزوی نداشته باشند یاد کرد.همچنین  بانوانی که به عنوان سخنران یا روضه خوان در این مجالس حضور پیدا می‌کنند باید در این زمینه ها مطالعه داشته باشند و به جای هر گونه بحث‌های بی اساس آموزه‌های دینی و احکام را بیان کنند که شرط بیان این مسائل هم اطلاعات کامل و اشراف آن‌ها به مسائل دینی و احکام است.

این واعظ دینی اضافه کرد: مجلس امام حسین (ع) به قولی شکستنی است و باید با احتیاط به آن نزدیک شد ما نمی‌توانیم به هیچ عنوانی و با ادعای روشنفکری دینی دست به ترکیب و شکل این گونه مجالس بزنیم. مجالس امام حسین (ع) دار الشفاء است و نباید برای چشم و همچشمی یا به رخ کشیدن خیلی چیزها این گونه مجالس را به سالن مد تبدیل کنیم نباید تحت هیچ شرایطی سر سوزنی از آن سادگی و صمصمیت قدیمی این مجالس کم شود.

وی افزود:هرچه مجالس امام حسین(ع) تشریفاتی‌تر و پر زرق و برق تربرگزار شود از آن ماهیت و یکرنگی که باید داشته باشد کم می‌شود و دیگر دارالشفاء نیست. این گونه مجالس باید برای هر چیزی که در آن وجود دارد سم زدایی و میکروب کشی شود ما نمی‌توانیم به هر شکلی به این دار الشفاء وارد شویم ، نمی‌شود با تفاخر وارد این مجالس شد. البته این را هم بگویم که این که صاحب مجلس دوست دارد از مهمانان روضه امام حسین (ع) با بهترین غذا وخوراکی پذیرایی کند اصلا چیز بدی نیست ولی دیگر نگذاریم که این گونه موارد به یک فرهنگ تبدیل شود.

دکتر غلامرضا حسنی جامعه شناس نیز تغییر شکل این گونه مجالس را متاثر از تغییر سبک زندگی دانست و گفت: تغییر الگوهای رفتاری مذهبی تابعی است از تغییر در سبک زندگی که در جامعه ای که رو به توسعه است اتفاق می افتد. البته متاسفانه اتفاق دیگری که در جامعه ما در حال وقوع است چون یک جامعه مصرفی است و هنوز نتوانسته است جایگاه تولیدی اش را پیدا کند و اقتصاد نفتی دارد این است که الگوی های رفتاری اش با افزایش میزان رفاه به سمت رفتارهای مذهبی هم سوق پیدا کرده اند و بنابراین انگار نوعی اشاعه فرهنگی رخ می دهد که تغییرات در سبک پوشش، در سلسه مراتب ارزش ها، تغییرات در الگوهای رفتاری در حوزه جوانان، نوجوانان و ... اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: برای همین می توانیم بگوییم این اتفاقات الان از یک الگوی تظاهری مصرف یا مصرف تظاهری نشات می گیرد. که در مصرف تظاهری می خواهد نمادی از طبقه باشد بنابراین به اینگونه جنبه نمایشی پیدا می کند.

این جامعه شناس افزود: دقیقا به همین علت است که در مجالس روضه خوانی هم به مانند دیگر مجالس زنانه آن تظاهر، ریخت و پاش و گفتمانها نمود پیدا می کند ولی چون جایگاهی برای این تظاهر در عرصه های دیگر پیدا نکرده آن زمان ممکن است در برخی از طبقات اجتماعی در مجالس خودش را نشان بدهد. که اگر از این تجملی شدن در حوزه دینی جلوگیری نشود مسلم بدانید که این ها گسترده شده و ممکن است چه بسا پیامدهای منفی این قضیه از پیامدهای مثبت آن بیشتر شود. چون این مجالس گذارهای جامعه شناسی و تربیتی ما هستند و برای تداوم باید مورد مراقبت قرار بگیرند.

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تغییر شکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۳۰۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ اعلام شد.

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۵ هزار و ۳۱۷ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۲۳۸ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۸۴۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۱۵ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان برسد.

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۵۲ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۸۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۸۰۵ مخاطب، فروشی معادل ۲۷۳ میلیون و ۵۸۱ هزار تومان داشته است.

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۶۴۲ مخاطب به فروشی معادل ۱۹۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۶۶۴ مخاطب به فروشی معادل ۶۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان روی صحنه رفته است، با ۱۷ اجرا، ۴۶۷ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۴۴ میلیون و ۴ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا میزبان ۲۲۲ مخاطب بوده و به فروش ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ نهمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۴۳۱ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم‌بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان فروخته است.

همچنین نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان نیز که اجرای خود را از ۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ آغاز کرده است با ۴ اجرا توانسته است ۲۰۴ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان فروش داشته است.

در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالنی با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۱ هزار و ۱۰۰ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۱ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان دست پیدا کند.

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۲۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۱ هزار و ۱۳۲ تماشاگر را جلب کند و فروش ۷۸ میلیون و ۴۶۸ هزار تومانی داشته باشد.

نمایشنامه‌ «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری نمایشنامه‌خوانی شد، با ۳ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان، توانست ۶۷۵ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۵۵ میلیون و ۸۸ هزار تومانی برسد.

کد خبر 6097144 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • قرایی مقدم، جامعه شناس: فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی به طور غیرمستقیم ترویج پیدا می‌کند/ نمی‌توانید فرهنگ را با زور و از بالا به پایین تحمیل کنید
  • باور‌ها و اعتقادات، روح اقتصاد یا بستر توسعه
  • برنامه‌ اجراهای تازه تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد
  • تقدیر از معلم باید به فرهنگ همگانی تبدیل شود
  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • نگاهی به فیلم هویت حاتمی‌کیا، به مناسبت بازپخش از شبکه نمایش
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • روایت رهبر انقلاب از توجه امام صادق(ع) به هیئت؛ قربان آن دل!
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر